Zeeuwse klipper Avontuur blijft behouden dankzij subsidies en vrijwilligers

GOES – Ver voor de Deltawerken trotseerde de Zeeuwse klipper Avontuur al de Zeeuwse wateren. “Ze is altijd met Zeeland verbonden geweest, vanaf haar tewaterlating in 1914 af.” De Avontuur is een tweemaster. Een zeilschip speciaal ontworpen met een holle zeeg, waardoor de achter- en voorsteven hoger liggen dan het midden van het schip, dit is om ‘wrede’ lading te vervoeren. Wrede lading is zware lading, zoals de basaltblokken voor dijkversterkingen waarmee ze vanaf 1914 op Zeeland zeilde.

In haar 104-jarig leven is het voor de Avontuur af en toe kantje boord geweest, maar altijd kwam ze weer boven. Ook nu. “Als we geen subsidies hadden gekregen dan was de Avontuur in januari 2019 waarschijnlijk afgekeurd en zou ze aan de kade blijven liggen. Totdat je natte voeten krijgt”, vertelt Peter Bilterijst, voorzitter van de Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur. De bodem alsook de bodemspanten en de kimmen van het schip zijn zo ver vergaan dat de Avontuur er bij de keuring in januari waarschijnlijk niet doorheen zou komen. Een deel zal moeten worden herstelt, andere delen volledig vervangen. (De Bevelander, www.avontuurgoes.nl)

Vond je dit interessant? Deel het met anderen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Geschreven en/of gepubliceerd door

beheer

Lees ook

Harlingen zoet en zout

House of Boats – persoonlijke verkoopbemiddeling met een frisse aanpak

Trends: Bellyboat-vissen

Vaarpartners