Inzendingen MARIN ontwerp- en zeilwedstrijd 2017 moeten nu ook al draagvleugels hebben en foilen…

Delft, Wageningen – Op vrijdag 20 januari a.s. zullen studenten van de Technische Universiteit Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) met elkaar de jaarlijkse strijd aangaan. In het Binnenvaartbassin van MARIN zal worden uitgemaakt wie het snelst varende zeilschip van Nederland heeft ontworpen en gebouwd. De studenten van de TU Delft en RMU volgen de minor-opleiding Zeiljachten en moeten daarvoor een zeilschip ontwerpen en bouwen.

Hydrofoils zijn niet meer weg te denken uit de zeilsport
Met ‘foilende’ monohulls in de Vendée Globe en vliegende catamarans tijdens de America’s Cup, zijn hydrofoils niet meer weg te denken uit de zeilsport. Het ontwerp moet dit jaar uit minimaal drie rompen bestaan en de ontwerpeisen dwingen om ten minste vijf ‘foils’ (vleugels) onder de boot te monteren. Om de studenten maximaal uit te dagen te gaan vliegen, is ook de wedstrijdbaan aangepast. Twee ruimewindse wedstrijden compenseren het kruisrak. Maar hoeveel zeiloppervlak durven de studenten in te zetten? Kortom, de uitdaging is weer groot! (Maritiem Nieuws, Marin)

Vond je dit interessant? Deel het met anderen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Geschreven en/of gepubliceerd door

beheer

Lees ook

STREAM vernieuwt het lasproces in scheepsbouw met slimme technologie

Boottest: UMS 800 HT

Yamaha introduceert V MAX SHO 250 pk en 200 pk in Europa

Vaarpartners