Op zaterdag 11 april is het zeiljacht Tethys feestelijk gedoopt in Antwerpen. Het Bestevaer 53 expeditiejacht — gebouwd door de Makkumse werf KM Yachtbuilders — is het schip waarmee de Belgische avonturier en tv-presentator Tom Waes de komende jaren op expeditie gaat, met als eerste bestemming de Noordpool.
De doop vond plaats op de Schelde, een bewuste keuze: het is een eerbetoon aan de Belgica, het expeditieschip waarmee landgenoot Adrien de Gerlache in 1897 vanuit Antwerpen vertrok voor de eerste Antarctische overwintering. Tom Waes liet zich al op jonge leeftijd inspireren door De Gerlache: “Ik was pas 14 jaar toen ik voor het eerst een boek over zijn reizen las.”
De route voert via de Engelse kust, Bergen en Tromsø naar het hoge noorden. De belevenissen worden vastgelegd voor een documentaire die in 2027 te zien is op VRT 1.
De Tethys is ontworpen door Dykstra Naval Architects, meet 16,20 meter en heeft een verplaatsing van 20 ton. Aandrijving is elektrisch via Ocean Volt.
Bron en foto: KM Yachtbuilders, Makkum
