Snelvarende boot besturen met de Volvo Penta-EVC joystick moet even wennen

AMSTERDAM – Het klinkt een beetje vreemd, sturen zonder stuur. Maar in F16 vliegtuigen weten ze niet beter. Sturen is gemakkelijker met een joystick, zelfs met hoge snelheden. De Vaarkrant had de primeur van de introductie van de joystickbesturing op een snelvarende boot.

Helemaal nieuw is de joystick in de watersport niet. Want we kennen het pientere pookje al langer, vooral als afmeerhulp bij geavanceerde systemen zoals de Volvo Penta IPS en de CMD Zeus aandrijvingen. Hierbij worden door slimme computersystemen de tegengestelde aandrijving van twee motoren proportioneel ingezet om de boot de gewenste kant op te krijgen.

Ook is er het Vetus docking systeem, waarbij de computer in de joystick de functies van boeg- en hekschroef met de aandrijving combineert. Alles bedoeld om het afmeren met één hand in de zak mogelijk te maken. Maar een snelle boot besturen met een joystick is even wat anders. Want er is nogal wat voor nodig om een snelvarende boot veilig te kunnen besturen. (De Telegraaf Vaarkrant)

Vond je dit interessant? Deel het met anderen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Geschreven en/of gepubliceerd door

beheer

Lees ook

Zilver voor Duko Bos op EK ILCA7 – Maxime Jonker net naast podium, Roos Wind pakt U23-zilver

De Stille Boot nieuwe distributiepartner Molabo

Maak kennis met MyBoat – jouw alles-in-één reispartner op het water.

Vaarpartners