Rick Scholten schrijft als zoon van voormalig sluiswachter gedocumenteerd boek over ‘zijn’ Apeldoorns Kanaal

Apeldoorn – Eeuwen lang telt de Veluwe economisch, landschappelijk en geografisch niet mee. Een achtergebleven en woest gebied, moeilijk begaanbaar. In kleine dorpen en buurtschappen proberen keuterboertjes het hoofd boven water te houden op de schrale en onvruchtbare zandgronden. De opening van het Apeldoorns Kanaal, toen nog Griftkanaal geheten, brengt daar in 1829 verandering in. Een nieuw boek, ‘Geschiedenis van het Apeldoorns Kanaal’, vertelt over ‘verleden, heden en toekomst van een koninklijke waterweg’.

Landsdelen met rivieren, meren, vaarten en kanalen bevonden zich eeuwen lang in een bevoorrechte positie, want daar konden goederen per schip worden vervoerd. Streken met weinig of geen bevaarbaar water, zoals de Veluwe, waren per definitie arm en onderontwikkeld. Pas toen koning Willem I zich hard maakte voor de aanleg van het kanaal was na jaren ‘gesteggel’ in 1829 eindelijk het Griftkanaal een feit. De opening van het kanaal voor de scheepvaart verloste de Veluwe uit z’n isolement. (Verkoopprijs: € 25,00 – Uitgeverij Gelderland, enkele pagina’s uit het boek, Apeldoorns Stadsblad)

Vond je dit interessant? Deel het met anderen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Geschreven en/of gepubliceerd door

beheer

Lees ook

Harlingen zoet en zout

House of Boats – persoonlijke verkoopbemiddeling met een frisse aanpak

Trends: Bellyboat-vissen

Vaarpartners