De WL19, ofwel, “De Drie Gebroeders” is dit jaar te zien tijdens de Sail in Amsterdam. Ze vaart vanuit het uiterste noordelijke puntje van Nederland naar Amsterdam, en zal daar te zien zijn tijdens de Sail-in op 20 augustus en is daarnaast nog vanaf de Sumatrakade te zien tot en met 24 augustus. Daarna keert ze weer terug naar Noordoost Friesland, waar ze haar vaste ligplaats heeft.
De ramp van Moddergat
Het schip met gelijke naam en gelijke constructie, is vergaan tijdens de ramp van Moddergat in 1883. Op 6 maart 1883 vergingen 17 van de 22 schepen die waren uitgevaren. De WL19 was daar een van. Dit schip is bij de ramp van 1883 vastgelopen en uit elkaar geslagen op de gronden tussen Schiermonnikoog en Rottumeroog. Later is op de kust van Groningen wrakhout van de WL19 gevonden. Er kwamen in totaal 83 vissers om bij de ramp. Sommige families uit het dorp hadden in één klap al hun mannelijke leden verloren.
Het schip herrees!
Maar, het schip kwam terug. Van 2004-2008 is het schip nagebouwd, gebaseerd op een bestek gevonden in het archief van het Fries Scheepvaarts Museum te Sneek. Onder leiding van de bouwmeesters Jan Cuperus en Rienk Gardeniers is het schip gereconstrueerd. Langdurig werklozen leverden de noodzakelijke arbeid tijdens de bouw in het kader van hun re-integratie op de arbeidsmarkt, gefaciliteerd en geleid door projectleider Garmt Visser, het bestuur van Stichting It Fiskerskip en vele sponsoren. Van de 40 deelnemers aan het re-integratietraject was na het voltooien van dit project in 2008 weer driekwart opnieuw actief op de arbeidsmarkt.
De WL19 in 2025, toekomst
Het schip ligt er nu weer mooi bij, vooral te danken aan de sponsoren en de vele vrijwilligers die de afgelopen jaren met hart en ziel op het schip hebben gepast. Dit schip kan gezien worden als een ‘icoon’ van de visserijgeschiedenis. Dat is belangrijk om te beseffen: Visserij was en is niet alleen een economische activiteit, maar zorgt ook voor handel, werkgelegenheid, inkomen en voedsel. Daarnaast is visserij is ook een manier van leven voor de vissers en hun families, belangrijk voor hun identiteit en sociaal welzijn. Doordat visserij in Nederland van oudsher uitgevoerd wordt door vissers in familiebedrijven uit diverse visserijgemeenschappen langs de Nederlandse kust, draagt het bij aan sociale cohesie in die gemeenschappen en is het een bron van (cultuur) historische, ecologische en ambachtelijke kennis en (im)materieel erfgoed. Visserij is onderdeel van twee aspecten die verankerd zijn in de Nederlandse identiteit: leven met het water en maritieme historie.
Vanaf 2026 is het mogelijk om mee te varen met de WL19, in het Noordoosten van Friesland.
Donateur of vrijwilliger worden of meer informatie: www.wl19.nl
Voor meer informatie: candela.com (Engels)
Fotos: WL19
Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Vaarmarkt. Heb je vragen of opmerkingen over dit bericht, neem contact met ons op via nieuwsdienst@vaarmarkt.nl. Je kunt ook zelf persberichten en nieuws tips doorgeven aan onze redactie. Meer informatie hierover vind je op onze nieuwsdienstpagina.